Jak meditovat

Polovina obtížnosti meditace spočívá jednoduše v tom, přimět se posadit.
                                                                  Sakyong Mipham



Doporučený postup pro provádění formální i neformální meditace bdělé pozornosti

Pro meditaci si vymezte dostatek času a prostoru. Dbejte, abyste nebyli tlačeni povinnostmi, stresem, časem nebo jinými lidmi.
Není podstatná délka meditace, ale její pravidelnost. Stačí 5-15 minut, ale pravidelně, nejlépe denně
Dobu trvání meditace si stanovte předem a dodržujte ji. Pro měření času používejte hodinky, stopky, můžete použít i vhodné aplikace do telefonu (např. Meditation Helper).
Před meditací se můžete uvolnit krátkou relaxací nebo cvičením, přitom pozvolna přeneste svou pozornost k sobě, svému tělu a vašemu bezprostřednímu okolí.

  1. Zaujměte meditační pozici(pouze při formální meditaci).
  2. Pozvolna nechávejte své myšlenky odplouvat a dále je nerozvíjejte, takto nechte svou mysl pozvolna vyprázdnit
  3. S vyprázdněnou myslí buďte bdělí k sobě svému tělu, k přítomnému okamžiku na místě, kde právě jste. Při meditaci jde o trénink bdělé pozornosti v přítomném okamžiku - nesnažte se ani si při meditaci něco představovat, ani jen otupěle zírat.
  4. Jako pomůcku můžete používat svůj dech. Pokud se vám v mysli budou objevovat myšlenky a budou vás odvádět na jiné místo, jemně vracejte svou pozornost na průběh svého nádechu a výdechu nosními dírkami.
  5. Po meditaci ještě pár minut setrvejte v klidu. Vnímejte změnu, která ve vás proběhla.
  6. Na stav vyprázdněné mysli během meditace si občas vzpomeňte během dne.

Pro správné provádění meditace se průběžně raďte s meditačním instruktorem.

Meditace dle Eduarda Tomáše